Direktlänk till inlägg 12 april 2010

Det fungerar!

Av Kattis L - 12 april 2010 09:25

Hej! 090410

Nu är jag tillbaka i Moshi efter en stunds kringresande. Jag och Jessica åkte till Zanzibar, Stonetown sedan till Zanzibar, Kwenda. Vi tog båten till Dar, stannade där 1 natt, bussen till Bagamoyo stannade där 1 natt sedan buss/motorcykel till Pangani och tillslut tillbaka på hostelet.

Det är många som har åkt hem, eller åkt ut för att resa, så det är ganska tomt här nu. Jag har fått en ny rumskompis (Wouter har åkt). Han heter Anouj och pratar hela tiden, konstig kille.

För övrigt så har jag kräkts hela natten, tror det var något med maten igår. Jo har också spytt hela natten. Jag har ätit 4 digestive kex och de har stannat kvar där de ska vara. Jag är bara så fruktansvärt trött!


Jag är så glad att det är så många som har engagerat sig i denna insamling! Barnen har ritat teckningar till Bona folkhögskola!

Så här har jag tänkt, jag lägger upp mitt nya kontonummer här på min blogg så kan alla som vill bidra för över pengarna dit. Skriv gärna namn! Sedan för jag över de pengarna som vi lyckats samla ihop till Margret (hon som driver stället). På det viset blir det bara en kostnad när pengarna ska från en svenskbank till en Tanzaniansk bank. Hoppas det låter bra för er!

Jag har pratat med min mamma som har pratat med Lotta angående Hammarbyskolans eventuella insamling. Jag har funderat på om ni vill bidra med pengar till taket, eller om ni hellre vill bidra med pengar till någon skola? Jag tänker att det kanske är roligare för barnen om det är en annan skola, eller kanske samla ihop pengar till tandborstar? Jag har aldrig sett barn och vuxna med så lite tänder i munnen, och med så många halva och bruna tänder i munnen. När familjerna knappt har pengar till mat hamnar tandkräm ganska långt ner på listan. De har heller inte tvål eller toalettpapper. De har 2 fotbollar (KWGN) utan luft i (de har ingen pump), det är deras gymnastik. Ibland leker vi följa John också.

                             Det finns bara 2 suddgummin i en klass på 24 elever. Det är helt enkelt mycket som saknas här, i alla fall om man kommer från Sverige med alla värderingar som hör till.


Jag har också träffat på en grupp med dansare, musiker och skådespelare när jag var i Pangani. De åker från by till by och spelar upp teatrar om hur man får HIV/AIDS. Den allmänna uppfattningen i småbyar är nämligen att det är en ond trollkarl som förhäxat den som har HIV. Mycket trevligt människor, duktiga.



I Pangani träffade vi också på häxdoktorer. Det var mycket intressant, och det var svårt att inte börja skratta. Självklart får alla människor tro på vad de vill och det är inget man ska driva med. Men denna demonstration jag fick se var… ovan för mig.

                             De berättade och visade i alla fall hur de gjorde för att hitta de onda häxdoktorerna:

                             De har en ”pinne” (se bilden) som visar dem var de onda häxdoktorerna är, med hjälp av dans och maracas fungerar pinnen som någon slags spegel. När de hittat en ond häxdr. Går de in i dennes hydda och tar ut alla medel denne använder sig av. Tex var det en beter från ett vildsvin, nå konstig grej och en kikare. Kikaren brukar den onda häxdr. Titta i för att veta var denne ska, sedan flyger denne dit. Det är så de vet var de ska samlas för att ha möten och dylikt. Jag ska försöka lägga upp bilderna så ni ser.

Jag har också klättrat efter kokosnötter.

Maila mig gärna (eller skriv här på bloggen) om det finns eventuella frågor angående insamlingen (Kattis.L@hotmail.com).

Nu ska jag försöka äta ett till kex och sedan försöka ta mig ner till staden för att nå internet. Det fungerade inte igår alls hörde jag men kanske har de hunnit fixa det till idag (090410).


110410

Nu sitter jag på ett internet cafe, en hemsida tar ungefär 10 min att öppna. Dot (dit jag brukar gå) är inte öppet på söndagar. Hel otroligt vad långsamt. Jag skriver i word nu medan jag väntar på sidorna. Seegt.

Annars mår jag helt ok, min mage är inte helt återställd än. Dricker så mycket vatten jag orkar!

Jag pratade med mamma igår, trevligt att höra att alla mår bra och att förändringarna av huset går bra!

Nu har det gått 10 minuter och inget har laddat klart än!!

Jag får göra ett nytt försök imorgon.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kattis L - 27 november 2012 18:39

Nu sitter jag coh skriver blogg inlägg i textdokument igen och jag inser att jag inte lagt upp något av de tidigare jag skrivit...Så de kommer nu i efterhand istället, bättre sent än aldrig?Jag sitter vid skype och hoppas på att Josefine ska komm onl...

Av Kattis L - 7 oktober 2012 18:52

Ny sitter jag och väntar på att mamma och/ eller Josefine ska komma in på Skype. Lite långtråkigt men värt väntan :) Markus har nu bokat sin biljett hit och kommer i november. Det ska bli jätte kul! Igår pratade jag med farmor :) det är kul att h...

Av Kattis L - 7 oktober 2012 18:36

Ny sitter jag och väntar på att mamma och/ eller Josefine ska komma in på Skype. Lite långtråkigt men värt väntan :) Markus har nu bokat sin biljett hit och kommer i november. Det ska bli jätte kul! Igår pratade jag med farmor :) det är kul att h...

Av Kattis L - 7 oktober 2012 18:36

Ny sitter jag och väntar på att mamma och/ eller Josefine ska komma in på Skype. Lite långtråkigt men värt väntan :) Markus har nu bokat sin biljett hit och kommer i november. Det ska bli jätte kul! Igår pratade jag med farmor :) det är kul att h...

Av Kattis L - 4 oktober 2012 17:06

26/9 -2012Så, igår lyckades jag göra några misslyckade försöka att skypa med mamma.Synd att internet inte fungerade, hade gära hört hur det är hemma i Sverige.I skrivande stud är JOsefine på safari och kommer hem om ca en timme, men när jag lägger up...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards